Det er året 1942, og både den tyske hæren og de keiserlige japanske styrkene er på sitt sterkeste i sine respektive militærkampanjer. I Stillehavet står de japanske styrkene rett utenfor Australias territorium og noen byer som Darwin har allerede litt truet med invasjon av de japanske styrker, men tidevannet er i ferd med å snu!
De allierte styrkene er klare til å kjempe til seg kontrollen over øyene i regionen og presse de japanske styrkene tilbake, øy for øy. Den 7. august 1942 stormer US Marines inn over strendene på Tulagi, Ghautu, Tanambogo og Guadalcanal.
Mens Tulagi, Ghautu og Tanambogo raskt ble erobret og kom under amerikansk kontroll i løpet av èn dag, ble kampen om Guadalcanal etter hvert et blodbad. Guadalcanal var meget strategisk viktig for de japanske styrkene, også grunnet Henderson Field (som fortsatt er dagens flyplass) var det selvsagt ingen som var villige til å gi seg uten kamp. Stillingskrigen fortsatte derfor uten stans i flere måneder med enorme tap på begge sider uten tilsynelatende noen ende i sikte (japanerne kaller da også Guadalcanal «Shu Shima», Island of Death)
I kampene som varte på Guadalcanal mellom 1941-1945 ble det senket hele 33 amerikanske skip og 14 japanske skip (som man vet om i dag) og fikk deretter navnet «Iron Bottom Sound». Guadalcanal har blitt et museum over død, smerte og lidelse for de mange som mistet sine liv i kampene for frigjøringen av Stillehavsregionen. Utfallet av slaget på Guadalcanal snudde tidevannet for de allierte tyrkene og var starten på en kampanje som skulle ta fem til det siste slaget fant sted på Okinawa i august 1945.
I dag er Iron Bottom Sound et mekka for vrakdykkere og tekniske dykkere fra hele verden som kan utforske denne delen av vår fellesarv og krigshistorie og havet utenfor. Av de mange vrakene som du vil kunne oppleve her sammen med USS Aroon Ward og USS Atlanta kan vi nevne den amerikanske krysseren Quincy, den australske krysseren Canberra og det japanske hangarskipet Kinugasa og slagskipet Kirishima. Selv om de fleste av vrælene på Guadalcanal krever teknisk dykking finnes det fortsatt en del skip og krigsmateriell som ligger innenfor rammene for fritidsdykkere også.
Dag 1: Avreise fra Skandinavia²
Denne pakken er basert på reise med Singapore Airlines fra Europa
Dag 2: Singapore til Brisbane
Ankomst Singapore på ettermiddagen og etter en kort pause er det rett videre til Brisbane (stopp i Singapore er tillatt).
Dag 3: Brisbane til Honiara
Du er nesten fremme og ankommer Brisbane om morgenen for den siste delen av utreisen til Salomonøyene og hovedstaden Honiara. Ved ankomst Henderson Field, Salomonøyenes internasjonale flyplass blir du møtt av vår representant og eskortert til ditt bosted for oppholdet på Guadalcanal i sentrum av Honiara.
Honiara i seg selv er ikke noe spesiell sted og det er ikke så veldig mye å finne på her på kveldene, men du kan alltids bli æresmedlem i den lokale yacht klubben, som i hvert fall gir deg tilgang til et av byens eneste vannhull. Her treffer du mennesker og kan få deg en liten matbit og ikke minst kaldt øl i roligere omgivelser. Overnatting Kitano Medano Hotel eller lignende.
Dykking på Guadalcanal
Guadalcanal er en av de største øyene i de sentrale deler av Salomonøyene og det er også her du finner landets hovedstad, Honiara. Guadalcanal vår åsted for noen av de hardeste kampene i Stillehavet under 2. verdenskrig, spesielt under sommeren 1942-1973 (se for øvrig TV serien «Pacific» for noen episke filmøyeblikk fra kampene som fant sted på Guadalcanal), når de amerikanske styrkene gikk til motangrep mot de japanske invasjonsstyrkene som var godt etablert på Guadalcanal fra 1939 og utover.
Noen av de hardeste kampene fant sted rett utenfor kysten av det som i dag utgjør Honiara, og har siden fått navnet «Iron Bottom Sound», grunnet de mange vrakene som i dag hviler på bunnen av lagunen. Guadalcanal, sammen med Chuuk er nå derfor på alle vrakdykkeres ønskeliste, men til tross for lettere tilgjengelighet og bedre priser får faktisk Guadalcanal langt færre dykkere på besøk enn Chuuk i Mikronesia
En av grunnene for dette er nok at de fleste vrakene på Guadalcanal ligger dypere og egner seg best for teknisk dykking. Noen av signaturvrakene på Guadalcanal er USS Aaron Ward og USS Atlanta. Under oppholdet vil du mest sannsynlig kunne dykke på de mest kjente vrakene og et er flyvrak, kanoner og mitraljøser, krigsskip, minesveipere, oljetankere, u-båter, tanks og mye annet krigsmateriell i havet utenfor Guadalcanal.
I tillegg til dette er det også muligheter til å besøke selvsagt de mer kjente kampstedene på land på fritiden mellom dykkene og i tillegg finnes det fantastiske korallrev som er vel verdt å utforske for litt lettere rekreasjonsdykking om man har fått nok av gamle vrak. Det er ikke uten grunn at Salomonøyene alltid har vært en av våre favoritt dykkesteder i verden, en plass de fortsatt holder og er godt innenfor våre 10 beste dykkesteder i verden.
Dag 3-11: Dykking på Guadalcanal
Vi har valgt å ikke inkludere frokost i denne pakken på hotellet siden det finnes en utmerket lokal frokost kafè rett ved hotellet som serverer mat og kaffe langt bedre enn hotellet, bare spør etter Lime Lounge i resepsjonen. Under oppholdet har vi inkludert 12 dykk fra land i Honiara pluss en utflukt til Tulagi med 2 dykk inkludert lunsj. I tillegg har vi lagt inn en dagstur til Florida Island med 2 dykk og lunsj inkludert.
Dag 12: Honiara & Guadalcanal
Ledig dag på Guadalcanal for avgassing. Hvis du ønsker det kan vi også organisere dagsturer til noen av de mer kjente krigsminnesmerkene på Guadalcanal. . Overnatting Kitano Medano Hotel eller lignende.
Dag 13: Avreise fra Honiara
Transfer til flyplassen rundt kl 12 for starten på en meget lang reise tilbake til Europa via Brisbane og Singapore.
Dag 14: Ankomst Skandinavia²
Ankomst inn til London eller Frankfurt på ettermiddagen og videre forbindelse til Skandinavia²